Hasil qiyas tidak ada zaman Nabi SAW,bid'ah kah?
Wahaby paling suka maen c0m0t sana sini, yang sefaham dengan aqidah mereka, mereka pakai, tapi yang tidak sefaham, mereka campakkan, malah acapkali mereka tuduhkan sebagai bid’ah sesat, seperti bersedekah 7 hr dalam kmatian seseorang, jelas itu ada riwayat dari Imam ahmad bin hanbal dalam kitab azzuhd yang kemudian dinuqil oleh imam jalaluddin assuyuthi “imam ahmad berkata , telah menceritakan kepadaku hasyim bin alqosim dari al’asyja’i dari sufyan berkata : thawwus (tabi’in yg belajar kepada lebih dr 70 sahabat) berkata ” sesungguhnya orang mati itu terkena fitnah di kuburnya 7 hari,dan mereka suka jika pada hari2 itu keluarganya melimpahkan pahala sedekah atas mereka ( alhawi lilfatawi juz 2 hal 178).
Praktek tahlil itu berdasar pada atsar sahabat di atas, tapi sama wahaby di anggap sbg bid’ah sesat, apa wahaby berani menyesatkan imam ahmad?
dan mereka acapkali, bahkan sering menggunakan qoul2nya imam ibnu hajar al asqolani dan imam abu zakaria yahya muhyiddin Annawawi, masing2 adalah pen syarah kitab shohih bukhori dan shohih muslim, mereka wahaby tidak malu menggunakan qoul kedua imam tsb, tapi dibelakang, mereka mengatakan asy’ariyyah kafir, padahal kedua imam tsb, berfaham asy’ariyyah… Piye jal wahaby? Lempar batu sembunyi tangan? Woi, wahaby, Gag malu make kata2nya orang yang menurut ente aqidahnya SESAT?
kmudian juga, wahaby sangat rancu dalam memukul rata semua hal baru adalah bid’ah sesat, seperti mengucapkan usholli dalam sholat,. Padahal itu merupakan ijtihad imam syafi’i, yaitu tiap2 ibadah, mubah, didalamnya melafalkan niat, tapi sama wahaby pelafalan itu juga dianggap bid’ah sesat, wahaby berdalih hal itu tidak pernah diucapkan rasulullah.
Ana sempat mikir, di dalam faham wahaby ada istilah ijtihad gak seh? ( dijawab juga ya ), kalo tidak ada, ya ana akan diem, ( sambil bergumam, ehm.. Pantez, smw hal baru dianggap sesat ), tapi bila ada, ana akan balik tanya, APA BEDANYA BID’AH DAN IJTIHAD? TOH KEDUA DUANYA ADALAH HAL BARU, YANG TIDAK PERNAH DILALUKAN RASULULLAH?
BAGAIMANA DENGAN HASIL IJTIHAD, ISTINBATH maupun ISTIQRO’NYA IMAM MADZHAB 4,juga bagaimana dengan hasil qiyas ? Apakah SEMUANYA SESAT?
Toh hal2 tsb, blm ada di jaman nabi. Bi wahaby, salafy, persis, mesumi, hti, ldii, darul hadits, assunnah atau apalah, dijawab ya Pertanyaan2 ana, kalo perlu tanyaken ma muthowek2 ente…
Jangan sampai perkara ijtihadiyyah pun disebut sebagai bid’ah sesat,misal hukum yang di hasil kan dari qiyas :
1.Saidina Umar berpendapat bahawa tidak batal puasa seseorang yang mencium isterinya, karena mengqiyaskan dengan berkumur-kumur ketika berpuasa. (Diriwayatkan oleh Ibnu Khuzaimah dan al Baihaqi).
2. Dalam menetapkan satu miqad baru yaitu Zatu Irq bagi jemaah Haji atau Umrah yang datang dari sebelah Iraq, Saidina Umar mengqiyaskannya dengan tempat yang searah dengannya yaitu Qarn al Manazil. Sedangkan RasuluLlah sallaLlahu ‘alaihi wasallam hanya menetapkan empat tempat saja sebagai miqat tetapi Saidina Umar menambah satu lagi iaitu Zatu Irq (menjadi lima). (LIhat al Mughni, jld 3, m.s 3 258 dan Fath al Bari m.s 389)
3. Saidina Uthman mewujudkan azan dua kali (pertama dan kedua) pada hari Jumaat diqiyaskan dengan azan 2 kali pada solat subuh dengan alasan bahwa azan yang pertama pada Solat Subuh disyariatkan pada zaman RasuluLLah sallaLLahu ‘alaihi wasallam untuk mengingtkan mereka yang sedang tidur, maka begitu juga azan yang pertama pada solat Jumaat untuk mengingatkan mereka yang sedang sibuk berniaga di pasar dan yang bekerja (Nailul al Authar : 3/322)
4. Jumhur ulama membolehkan dua solat sunat yang bersebab pada waktu yang makruh diqiyaskan dengan solat sunat sesudah Zdohor yang diqadha’ oleh RasuluLLah sallaLLahu ‘alaihi wasallam setelah Solat Asar ( Lihat al Nawawi, Syarah sahih Muslim: 6/111)
5. Menurut Imam Ahmad dalam satu riwayat darinya, dibasuh setiap benda yang terkena najis sebanyak tujuh kali, salah satunya dengan air tanah, kerana beliau mengqiyaskannya dengan sesuatu yang terkena najis anjing atau babi (Al Mughni: 1/54-55)
6. Menurut Imam Ahmad dalam salah satu pendapatnya, diwajibkan berdiri sekadar yang termampu bagi siapa yang tidak mampu berdiri dengan sempurna ketika solat ,apakah karena ketakutan atau karena atap tempat solat hendak roboh diqiyaskan dengan hukum berdiri seorang yang bongkok. (Al Mughni: 2/144)
7. Imam Malik berpendapat, dibolehkan meninggalkan solat bagi mereka yang tiada ada air diqiyaskan dengan seorang perempuan yang kedatangan haid yang diharuskan melewatkan solatnya (al Mughni: 1/250)
8. Imam Abu Hanifah dan Imam asy Syafie berpendapat, sah tayammum bagi seorang yang berhadas besar dengan niat mengangkat hadas kecil diqiyaskan dengan sahnya wudhuk selepas membuang air kecil atau besar (walaupun tanpa niat untuk mengerjakan solat). (Al Mughni: 1/267)
9. Imam Malik membolehkan qadha’ solat malam yang luput, yaitu dikerjakannya selepas terbit fajar sebelum solat Subuh diqiyaskan dengan solat witir. Tetapi ini adalah salah satu pendapat Imam Malik berhubung dengan masalah ini. (al Mughni:2/120)
10. Imam Abu Hanifah, Ath Thauri dan Al Auza’ie membolehkan lewati solat bagi mereka yang tidak menemui air dan tanah sehinggalah menemuinya, kemudian mengqadha’nya diqiyaskan dengan melewatkan puasa bagi wanita yang kedatangan haid (Al Mughni: 1/267)
Ini hanya sebahagian kecil daripada sebilangan besar persoalan ibadah yang dikeluarkan hukumnya berdasarkan kaedah qiyas. Qiyas ini adalah ijtihad dan pandangan. Oleh sebab itu, barang siapa yang melarang menggunakan qiyas di dalam ibadah secara mutlaq, maka pendapatnya tidak dapat diterima sebagaimana yang dinyatakan tadi.
Ibnu Umar radiyaLlahu anhu berpendapat, solat Sunah Dhuha tidak di anjurkan di dalam syariat Islam melainkan bagi mereka yang tiba dalam musafir. Beliau hanya mengerjakannya ketika tiba di Masjid Quba. Ini diriwayatkan oleh Al Bukhari daripada Mauriq :
“Aku pernah bertanya kepada Ibnu Umar RadiyaLlahu ‘anhu.” Adakah kamu suka solat Dhuha? Beliau menjawab “Tidak”, Aku bertanya lagi “Adakah Umar mengerjakannya?” Beliau menjawab “Tidak”. Aku bertanya lagi ” Abu Bakar?” Jawabnya: “Tidak” Aku bertanya lagi: “RasuluLLah sallaLLahu ‘alaihi wasallam?” Jawabnya “Aku tidak pasti”.
Menurut al Hafiz Ibnu Hajar al Asqolani:
“Sebab tawaqqufnya Ibnu Umar pada masalah itu karena beliau pernah mendengar daripada orang lain bahwa RasuluLlah sallaLlahu ‘alaihi wasallam pernah mengerjakannya tetapi beliau tidak begitu mempercayai perkara itu dari seorang yang menyebutkan kepadanya.”.
Maka, beliau menganggap solat Dhuha adalah di antara bid’ah yang baik seperti yang diriwayatkan oleh Mujahid daripada beliau (Ibnu Umar).
Menurut Al A’raj:
“Aku pernah bertanya Ibnu Umar berkenaan Solat Sunah Dhuha? Beliau menjawab: “Ia adalah bid’ah dan sebaik-baik bid’ah (Fath al Bari: 3/52)
Seperti yang telah dinyatakan daripada Ibnu Umar tadi, membuktikan bahawa perkara-perkara yang baru di ada kan dalam ibadah memang berlaku dan diakui oleh pada sahabat RadiyaLlahu ‘anhum sendiri ketika sudah ada asal syariatnya walau pun tidak pas sebagaiman yang di lakukan rosul.
Komentar
Posting Komentar